اگراز شما بپرسند یک مدیر عامل اثر بخش چه خصوصیاتی دارد، احتمالاً اغلب افراد در پاسخ خود صفاتی چون با انگیزه ،رقابتی و سرسخت را بکار می¬برند با وجود اینکه برخی مدیران عامل بد اخلاق موفق بوده اند اما برخی معتقدند که در محیط های کاری امروزی، دلپذیر بودن حتی برای مدیران عامل هم اهمیت زیادی دارد.
مدیران اثربخش
آبان 8, 1402

ترقی مدیران عامل اثربخش

اگراز شما بپرسند یک مدیر عامل اثر بخش چه خصوصیاتی دارد، احتمالاً اغلب افراد در پاسخ خود صفاتی چون با انگیزه ،رقابتی و سرسخت را بکار می­برند.

با وجود اینکه برخی مدیران عامل بد اخلاق موفق بوده اند اما برخی معتقدند که در محیط های کاری امروزی، دلپذیر بودن حتی برای مدیران عامل هم اهمیت زیادی دارد.

رابرت ساتن از اساتید مدیریت دانشگاه استنفورد در کتاب جدید خود با عنوان «قاعده کنار گذاشتن عوضی­ ها: ایجاد محیط کاری متمدن وحفظ کردن آن­چه وجود ندارد» می­ گوید:

برقراری رابطه دوستانه با یکدیگر برای عملکرد موفقیت آمیز در سازمان­ها ضروری است.

شرکتهای بسیاری هم مانند گوگل، سیاست­هایی اتخاذ کرده­ اند تا افرادی که به انجام رفتارهای بی ادبانه عادت کرده­اند را بیرون کنند.

لارس دالگارد مدیر عامل شرکت نرم افزاری ساکس فکتور، شرکت خود را یکی از شرکت­های عوضی در حال ترمیم فهرست فورچون ۵۰۰ میداند او در حال حاضر قانون کنار گذاشتن عوضی­ها را سفت و سخت در سازمان به اجرا در آورده است. مصاحبه های شغلی در سازمان او طولانی و پرسشها طوری طراحی شده اند که هرگونه خصلت اخلاقی بدی آشکارشود.

سال گذشته داگارد افرادی که متقاضی سمت معاونت مالی بودند را برای صرف نهار به یک رستوران محلی برد تا ببیند با پیشخدمت­ها چطور برخورد می­کنند.

این نشان می دهد که رفتار انسانی و محترمانه تا چه اندازه برای یک سازمان می­تواند ارزش مهمی باشد.

 

وقتی هم که مدیران و کارمندان به استخدام شرکت در می­آیند یک نامه خوش­آمدگویی از طرف دالگارد به دستشان می­رسد که در آن ۱۵ ارزش شرکت نوشته شده است آخرین مورد این است: هیچوقت عوضی نخواهم بود.

 

نکته ی که شاید بسیار ی از برندها و سازمان ها و کسب و کارها نسبت به آن کم توجه یا ناآگاه باشند.

تجربه شخصی من از این بی توجهی به مشتری بر می گردد به آخرین خریدم از دیجی کالا.

راننده جهت تحویل بسته تماس گرفت و من متوجه تماس نشدم. بعد از تماسم با راننده و درخواستم جهت ارسال مجدد بسته، با لحنی بسیار بد که گویی مجبور به انجام چنین کاری شده به من اعلام کرد که؛

بسته  فقط یک بار دیگر مجددا ارسال خواهد شد. اما نه تنها مجدد ارسال نشد بلکه به دیجی کالا برگشت داده شد و شرکت مبلغ را به حسابم برگشت داد.

این تجربه بد باعث شد تا من رفتار راننده را به حساب شرکت بگذارم و هیچ تمایلی برای خرید مجدد از دیجی کالا نداشته باشم.

باب ناردلی مدیر عامل سابق هوم دیپوت

وقتی باب نادرلی به عنوان مدیر عامل جنرال الکتریک انتخاب نشد، انتظار داشت دلیل این مسئله را بفهمد ایا بهترین نمره را نیاورده بود؟

کارمندان جنرال الکتریک می­گفتند ترشرویی و بد­دهانی او کاملا مشهود است.

وقتی به مدیر عاملی هوم­دیپوت رسید رفتار متکبرانه و خلق و خوی تهاجمی اش در همان ماه های اول شهره عام و خاص شد.

حتی در یک جلسه فریاد کشید که شما ابله ها نمی­دانید یک سازمان لعنتی را چطور باید اداره کرد».

یکی از دلایلی که باعث شد او را در سال ۲۰۰۶ از مدیر عاملی شرکت کنار بگذارند، بی­رونق بودن معاملات سهام شرکت بود اما ترش رویی او هم در این تصمیم­گیری موثر بود.

«حالا که سهام شرکت تقریباً به قیمت شش سال پیش که ناردلی وارد هوم دیپوت شد معامله می شود، دیگر او نمی تواند با تکیه بر معیارهای بی حاصل، عصبانیتی که تکبر و خودبینی او در کارمندان، مشتریان و سهامداران ایجاد کرده را فروبنشاند».

اگرچه در کشور ما معیارهایی چون احترام و انسان دوستی جزو مهم ترین معیارهای نتخاب یک مدیر نیست اما نقش این معیارها بر عملکرد پرسنل و دستاوردهای سازمان کاملا دیده می شود.

علی الخصوص در سازمان های کوچکی که تجربه حضور در آن را داشتم، می دیدم که چگونه کل سیستم با داشتن یک مدیر کاریزماتیک و محترم که همه عاشقش بودند با انگیزه و شور کار می کندو بالعکس چگونه یک سیستم با داشتن یک مدیر بی اخلاق که به پرسنل و اعضا احترام

نمی­گذارد و با خودرائیی تصمیم می گیرد به کل تحت تاثیر قرار می­گیرد.

 

جیمز مک نرنی، مدیر عامل بوئینگ نمونه یک مدیر اثربخش

بوئینگ روزهای خوبی را سپری می­کند تعداد سفارشهای جدید به بیشترین حد خود رسیده و رقیب اروپایی این شرکت یعنی ایرباس بیش از هر زمان دیگری تحت کنترل و سلطه بوئینگ در آمده است.

هر مدیر عاملی به خاطر این موفقیت به خود می­بالد اما جیمز مک نرلی یک استثنا است؛

او همه افتخار حاصل از این موفقیت را از آن مهندسان و کارمندان بوئینگ می­داند که او گفته: «من خودم را تسهیل کننده ای می­دانم بر عرصه ناو جنگی، امواج را در هم می نوردد».

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.