بازارهای صنعتی جهان
خرید سازمانی چیست؟
شهریور 30, 1402

خرید سازمانی چیست؟

وبستر و ویند خرید سازمانی را به این صورت تعریف کرده اند:

خرید سازمانی فرآیند تصمیم گیری ای است که در آن سازمان  های رسمی نیاز خود به خرید محصولات و خدمات خاص را تعیین و نام های تجاری و تامین کنندگان مختلف را شناسایی، ارزیابی و انتخاب می کنند.

بازار صنعتی

کاتلر و کلر بازار صنعتی را اینگونه تعریف می کنند:

بازار صنعتی شامل تمام شرکت هایی است که محصولات و خدمات مختلفی را با هدف تولید، عرضه، فروش یا اجاره محصولات و خدمات دیگر خریداری می کنند. بازار صنعتی از کسب و کارها و صنایع مهمی مثل صنایع کشاورزی، معدنی، تولیدی، ساخت و ساز، حمل و نقل، ارتباطات، خدمات عمومی، بانکداری، خدمات مالی و بیمه ای، توزیع و خدمات بازرگانی تشکیل شده است.

ویژگی بازارهای صنعتی این است که در این بازارها پول و کالاهای بیشتری نسبت به بازارهای مصرفی داد و ستد می شود.

به عنوان مثال تولید و فروش کفش را در نظر بگیرید. کارخانه های چرم سازی محصولاتشان را به کارخانه های کفش دوزی عرضه می کنند.

کارخانه های کفش دوزی کفش های تولیدی خود را به عمده فروش ها؛ عمده فروش ها کفش های خریداری شده را به خرده فروش ها و در نهایت خرده فروش ها هم کفش را به مصرف کننده نهایی می فروشند.

افزون بر چرم و کفش تولید شده هرکدام از اجزاء زنجیره تولید و عرضه کفش، محصولات و خدمات متعدد دیگری را نیز خریداری می کنند.

اکثر نام های تجاری موفق در دنیا، نام هایی هستند که در بازارهای صنعتی رشد کرده اند. نام هایی نظیر کاترپیلار، دوپونت، فدکس، جنرال الکتریک، هولت -پاکارد، آی.بی.ام، اینتل، زیمنس و ده ها نام تجاری دیگر، نام هایی هستند که شهرت خود را مدیون فعالیت در بازارهای صنعتی هستند.

برندهای ایرانی چون ایرانسل، همراه اول، ایران رادیاتور، کاله، پگاه، مینو، هاکوپیان، زعفران سحرخیز،ایران خودرو، سایپا و .. البته درسطحی ملی و نه چندان جهانی دارای شهرت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.