بازاریابی و فروش
شهریور 26, 1402

 

بازاریابی و فروش

«فروش مهم ترین بخش و وظیفه بازاریابی نیست، فروش ملموس ترین وظیفه بازاریابی است نه مهم ترین آن ها»

کاتلر

برخی از مدیران،بازاریابی را «هنر فروش محصولات تعریف می کنند» اما بازاریابی به معنای فروش نیست. اگر بخواهیم این نکته را بیشتر درک کنیم تعریف دراکر در مورد این ارتباط به ما کمک خواهد کرد.

پیتر دراکر درباره رابطه فروش و بازاریابی می گوید:

مدیران همیشه نیاز شرکت به فروش محصولات را به خوبی درک می کنند.ولی هدف بازاریابی تبدیل فروش به یک فعالیت زائد است.

هدف بازاریابی شناخت مشتریان به بهترین شکل ممکن است به نحوی که محصولات و خدمات شرکت دقیقا مطابق با نیاز مشتری طراحی شوند تا بتوانند خودشان را به فروش برسانند.

در حالت ایده آل، بازاریاب ها باید به گونه ای فعالیت کنند که مشتریان به خرید محصولات شرکت متمایل شوند و احتیاجی به فروش محصول به آن ها وجود نداشته باشد. در این حالت، تنها وظیفه ای که شرکت باید انجام دهداین است که محصولات و خدمات خود را در دسترس مشتریان قرار دهد.

شرکت های موفق چه می کنند؟

به عنوان مثال وقتی شرکت نینتندو، کنسول بازی wii خود را به بازار عرضه کرد، یا شرکت کانن، خط دوربین های دیجیتالی مدل ELPH خود را به بازار معرفی کرد یا تویوتا، عرضه خودروهای دوگانه سوز خود به نام پریوس را آغاز کرد، این شرکت ها با سیلی از تقاضای خرید مواجه شدند.

دلیل استقبال گسترده از محصولات این شرکت ها این بود که آن ها  محصولاتی مطابق نیاز مشتریان را طراحی کرده بودند.

 از دید  دراکر و کاتلر بازاریابی درست که متناسب با نیازهای جامعه باشد خود منجر به فروش می شود فط کافی ست تا نیاز مخاطب شناسایی شود و محصولی با کیفیت مطابق این نیاز تولید شود.

محصولی که نیاز مخاطب را برآورده می کند و کیفیت مطلوب را هم داشته باشد و به بازار معرفی شود، مورد توجه مخاطب قرار می گیرد و به فروش هم خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.