چند دهه قبل وقتی شرکتی مثل ولوو اعلام میکرد که در بخش تولید از تیم کمک می گیرد، خبر جدیدی بود، چون هیچ شرکت دیگری این کار را نمی کرد. امروزه این وضعیت کاملاً بر عکس شده. و حالا دیگر شرکتی که از تیم استفاده نمیکند باعث تعجب و خبرساز است. تیم ها همه جا هستند. محبوبیت فعلی تیمها را چطور میتوان توجیه کرد؟ سازمانها برای بهبود کارآیی و کارآمدی خود ورقابت ، از تیم ها استفاده می کنند تا بهتر بتوانند از استعداد کارمندان بهره بگیرند. مدیران متوجه شدند که تیمها در واکنش به رویدادهای متغیر نسبت به دپارتمانهای سنتی انعطاف پذیری و سرعت بیشتری دارند تیمها میتوانند به سرعت تشکیل شده، مشغول کار شده روی موضوع متمرکز شده و منحل شوند. ویژگی انگیزشی تیمها را هم نباید فراموش کرد.
دلیل اهمیت تیم ها چیست؟
آبان 24, 1402

 

چرا تیم‌ها تا این حد محبوب شده اند؟

چند دهه قبل وقتی شرکتی مثل ولوو اعلام می‌کرد که در بخش تولید از تیم کمک می‌گیرد، خبر جدیدی بود، چون هیچ شرکت دیگری این کار را نمی‌کرد.

امروزه این وضعیت کاملاً بر عکس شده و حالا دیگر شرکتی که از تیم استفاده نمی‌کند باعث تعجب و خبرساز است.

تیم ها همه جا هستند.

محبوبیت فعلی تیم‌ها را چطور می‌توان توجیه کرد؟

سازمان‌ها برای بهبود کارآیی و کارآمدی خود و رقابت، از تیم‌ها استفاده می‌کنند تا بهتر بتوانند از استعداد کارمندان بهره بگیرند.

مدیران متوجه شدند که تیم‌ها در واکنش به رویدادهای متغیر نسبت به دپارتمان‌های سنتی انعطاف‌پذیری و سرعت بیشتری دارند

تیم‌ها می‌توانند به سرعت تشکیل شده، مشغول کار شده روی موضوع متمرکز شده و منحل شوند.

ویژگی انگیزشی تیمها را هم نباید فراموش کرد.

تیم‌ها مشارکت کارمندان در تصمیم گیریهای عملیاتی را تسهیل می‌کنند.

و دلیل دیگری که برای محبوبیت تیم ها بیان می‌شود این است که مدیران می‌توانند از تیم‌ها به عنوان ابزاری اثربخش برای برقراری دموکراسی در سازمان استفاده کنند و با کمک آن در کارمندان انگیزه ایجاد کنند.

این واقعیت که سازمان‌ها به استفاده  از تیم‌ها روی آورده‌اند، الزاماً بدین معنی نیست که همیشه اثربخش هستند.

تصمیم‌گیران، همانند انسانهای دیگر ممکن است به دلیل گرایشات یا روحیه جمعی تصمیمات اشتباهی بگیرند.

بنابراین می توان گفت علی رغم اهمیت تیم سازی و حضور تیم ها در سازمان ، ممکن است به دلایل مختلف تیم کارایی لازم را نداشته باشد.

تغییر روش کار انفرادی به گروهی مستلزم آن است که کارمندان با هم همکاری کنند، اطلاعات را به اشتراک بگذارند، با تفاوتها روبرو شوند و برای دستیابی به منافع گروه از منافع خود‌شان چشم‌پوشی کنند.

تیم های اثر بخش ویژگیهای مشترکی دارند منابع کافی، رهبر اثر بخش،جو اعتماد و سیستم ارزیابی و پاداشی دارند که مشارکت‌های گروهی را تشویق می‌کند.

در این تیم‌ها افرادی حضور دارند که علاوه بر تخصص، دارای مهارت‌های حل مسئله، تصمیم‌گیری و میان فردی هم هستند  و صفات شخصیتی مناسب، به ویژه با وجدان بودن و گشودگی در آنها وجود دارد.

اعضای تیم‌های اثربخش به توانایی‌های تیم باور دارند، به اهداف مشترک گروه متعهد هستند، مدل ذهنی مشترک و دقیقی با اعضای تیم دارند و به سمت هدف صریح تیم پیش می‌روند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.