نقش مسئولیت پذیری در احساس ارزشمندی ما
مسئولیت پذیری چگونه عزت نفسمان را بهبود می بخشد
بهمن 22, 1400

آدام گرانت در کتاب” دوباره فکر کن” به زیبایی به نقش پذیرش اشتباه و اعتراف به آن و نقش آن بر احساس ارزشمندی مان می پردازد.

پاراگراف هایی که در ادامه می خوانید از این کتاب آورده شده؛

در اوایل دهه 90 بود که یک فیزیکدان بریتانیایی به نام اندرو لین کشف بزرگ خود را در معتبرترین ژورنال علمی دنیا منتشر کرد.

او اولین شواهد مبنی بر چرخش احتمالی یک سیاره پیرامون یک ستاره نوترونی را مطرح کرد- ستاره ای که پس از فروپاشی مبدل به یک ابر نو اختر شده است.

چند ماه بعد در حین آماده سازی ارائه ی خود برای یک کنفرانس نجوم، متوجه شدکه به اشتباه حرکت زمین را در یک مدار دایروی در نظر گرفته در حالی که در واقعیت زمین در یک مدار بیضوی می چرخد او به طرز شرم آور و هولناکی اشتباه کرده بود. سیاره ای که کشف کرده بوداصلا وجود خارجی نداشت.

اندرو جلوی چشمان صدها همکار خود به روی صحنه رفت و به اشتباهش اذعان کرد.پس از پایان اعتراف تمامی حضار ایستاده تشویقش کردند.

یک متخصص فیزیک نجومی این رویداد را شرافتمندانه ترین اقدامی قلمداد کرد که تاکنون دیده بود

روانشناسان به این نتیجه رسیده اند که اذعان به اشتباه هیچ چیزی از شایستگی هایمان کم نمی کند بلکه نشانه ای از صداقت و میل به یادگیری است.

هر بار که به اطلاعات جدید برمی خوریم حق انتخاب خواهیم داشت می توانیم عقاید و هویت مان را به یکدیگر پیوند بزنیم و یک دندگی واعظ ها  و دادستان ها را در پیش بگیریم یا می توانیم همچون دانشمندان عمل کنیم و خود را انسان هایی حقیقت طلب بدانیم حتی اگر در این مسیر ثابت شودکه دیدگاه های خودمان هم اشتباه است.

خواندن این کتاب درهای بسیاری از تجدید نظر و ایجاد تغییر در افکارمان را به ما یادآوری می کند. اینکه به افکار، عقاید، باورها و آموخته هایمان نچسبیم و متعصبانه در تقابل با عقاید و باورهای دیگران قرار نگیریم.

به این کتاب ارزشمند در آینده بیشتر خواهم پرداخت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.