کوچینگ مبتنی بر تئوری انتخاب
کوچینگ مبتنی بر تئوری انتخاب
دی 27, 1399

کوچینگ مبتنی بر تئوری انتخاب

تئوری انتخاب توضیح می دهد که افراد چرا و چگونه رفتار می کنند.

این تئوری معتقد است هنگامی که افراد در ارضای نیازهای خود ناکام میشوند، دست به رفتار می زنند. یعنی رفتار و عمل خاصی را انتخاب می کنند تا شاید بتوانند نیازشان را برآورده کنند.

چنانچه فرد برای برآوردن نیازهایش روش های موثر را پیدا نکند، دست به رفتارهای گوناگون می زند که در روانشناسی رایج به این رفتارهای ناکارآمد و ناموثر برچسب بیماری می زنند:

مضطرب، افسرده، خشمگین، منزوی و …

تئوری انتخاب معتقد است انتخاب رفتارهای ناموثری مانند افسردگی کردن هم برای برآورده کردن نیازهای فرد است اما مشکل فرد را حل نمی کند و او را در همان وضعیت نگه می دارد.

اگر افراد در چنین شرایطی شرایط موجود را بپذیرند و مسئولیت رفتار و اعمالشان را را برعهده بگیرند،می توانند شرایط و اوضاعشان را بهبود بخشیده و احساس بهتری را تجربه کنند.

این تئوری مبتنی بر روانشناسی کنترل درونی است که معتقد است گذشته بر زندگی کنونی ما اثر شگرفی داشته است ولی تعیین کننده رفتار کنونی ما نیست.

میزان مسئولیت پذیری، به رسمیت شناختن و احترام به واقعیت موجود و شیوه ای که برای ارضای نیازهایمان انتخاب می کنیم، رفتار کنونی مارا تعیین می کند.

(از کتاب تئوری انتخاب نوشته ویلیام گلسر)

کوچینگ مبتنی بر تئوری انتخاب به مراجعین کمک می کند تا خود را بشناسند و کشف کنند.

تا بتوانند ارزش ها، توانمندیها، اصول و منابع، چشم انداز و ماموریت شخصی  خود را بشناسند و بر اساس آنها اهدافشان را بیان کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.